söndag 17 april 2011

Whippetraceträning

Igår var vi i Asarum och tränade whippetrace. Det gick jättebra och Nevis älskar det! Vi tränade mycket på startboxen så han ska vänja sig vid den. Den slamrar ju mycket när framdörrarna fälls upp och kan vara lite otäck och skrämmande för dem i början. Men det gick bra. Först gick han igenom den flera gånger när den stod öppen, sedan fick han prova att starta och springa halva sträckan från boxen med både fram- och bakdörrarna öppna. Dagen avslutades med att han sprang hela sträckan till grusgropen från startboxen med framdörrarna stängda och med öppen bakdörr, och det gick jättebra! Jag var lite fundersam på om han skulle tycka boxen var läskig med allt slamrade när dörrarna for upp men han satte fokus på trasan och stack iväg som ett skott. Det är så härligt att se hundarna sträcka ut och verkligen göra det som de är gjorda för, att de älskar att springa går inte att ta miste på!

Jag stod redo med kameran och skulle ta ett foto på Nevis när han sprang förbi, men samtidigt höll jag två hundar i andra handen så jag hann inte med... Poff så var han förbi, jag fick med svanstippen och ett bakben bara... (se pil...)



Vilka makalösa djur, man får gåshud av att se dem springa! Så vackert!
(glöm inte sätta på ljudet!)


3 kommentarer:

  1. Vad kul att det gick bra!
    Till och med bakbenet ser lyckligt ut! :)

    SvaraRadera
  2. Ja de var verkligen duktiga. Det gick ju lekande lätt så nog är det deras rätta natur att springa fort.

    SvaraRadera
  3. Jag håller verkligen med, man får gåshud när man ser whippets i full action, det finns inget häftigare alltså, :))
    Hälsningar från Anneth

    SvaraRadera